Alla inlägg den 28 augusti 2008

Av Tezz - 28 augusti 2008 20:38

Det är lite underligt hur den här kursen jag läser nu är upplagd. Den kurs jag läser är matte för förskoleklass till år 3. Ändå är de uppgifter vi har att lösa för högskole/gymnasiematte. En gymnasiebok i matte står med i vår kurslista. Hur relevant är den kunskapen då jag ska bli lärare på förskola? Inte ens om man ska vara lärare i år 3 är det relevant. Borde inte den energin/tiden det tar att lösa dessa uppgifter läggas på annat, mer väsentlig kunskap istället?


Hur som helst har jag ändå tyckt det varit ganska kul att lösa de här talen, för att se hur mycket jag egentligen kommer ihåg. Kommer faktiskt ihåg mycket mer än vad jag trodde! Även fast man ibland får tänka ett tag innan det kommer tillbaka. Men det mesta finns iaf någonstans där i bakhuvudet.


Kurslitteraturen...

Av Tezz - 28 augusti 2008 10:09

Idag är jag ledig, vilket för mig innebär att jag inte har något i skolan. Saker att plugga eller göra finns det alltid. Sådana här dagar brukar man i alla fall få sova ut på morgonen, vilket är väldigt skönt! Idag var jag dock tvungen att ställa klockan på 7 ändå och åka in till skolan. Dags att få resten av böckerna som jag behöver till den här kursen. Så nu är alla böckerna fixade!


Väntar på att Madde ska höra av sig. Hon och Jossan ska antagligen komma över hit idag och plugga. Alltid roligare om man kan göra det tillsammmans med någon. Även om inte jag har särskilt svårt för matte, så kan jag behöva höra andras tankar om hur man gör också. I den här kursen gäller det ju inte bara att räkna ut på mitt sätt, utan ibland måste man göra det på 3 olika sätt. Blir lite knepigare då, dessutom är det ju bra att öva sig på att förklara hur man räknar ut ett tal också... Bra att ha någon att plugga med då!

Ovido - Quiz & Flashcards