Direktlänk till inlägg 16 september 2008

Annorlunda seminarium och första hjälpen

Av Tezz - 16 september 2008 15:27

Dagens seminarium i skolan avslutades lite chockartat. Har en i klassen med diabetes fick vi reda på/märkte vi. En i hennes studiegrupp reagerade på att hon höll på att somna till och det var svårt att få någon ordentlig kontakt med henne. Folk letade fram godis och dricka ut väskorna, någon ringde, någonstans, för att kolla hur man skulle göra. Eftersom det var slutet av lektionen, så gick vi flera därifrån innan allt var uppklarat. Vad skulle man göra/kunde man göra? Alla kunde ju inte hjälpa till.... Undrar nu hur det gick. Får reda på det imorgon. Men. obehagligt! Det värsta är nästan att man inte har så mycket kunskaper om det. Få i henne socker är väl det som man ska göra? Eller? Ge henne insulin och hur? Inte för att sådana här saker händer så ofta, men det vore nog bra att gå en kurs om första hjälpen, eller nått sånt. Så man är mer förberedd ifall något händer, man vet ju aldrig och nästa gång kanske det är jag som är där själv med personen i fråga utan att ha någon mer kunnig nära.

 
 
vampireslave

vampireslave

17 september 2008 13:25

det otäcka med diabetes (tycker jag iaf) är att blodsockret både kan vara för LÅGT och för HÖGT. symptomen är ungefär desamma. inte alla springer ju omkring med blodsockermätare på sig. men oftast är det ju lågt socker folk drabbas av.. och glukos är ju det man ska trycka i en person, ofta har nog en diabetiker en tub med sig i väskan. annars är druvsocker skitbra (har väl många studenter antar jag?)

http://vampireslave.bloggagratis.se

 
Ingen bild

tezz

17 september 2008 17:14

Jo det var en som hade det, så det var vad hon fick. Det var några som hade lite kunskap där iaf som tur var...Allt gick bra iaf

 
Anna

Anna

20 september 2008 21:23

Du kan få gå en kusr hos mig, har stenkoll eftersom mamma har det.
När skulle vi ta å ses då? hi hi!
Kram kram

http://anderssonlindstrom.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tezz - 15 juni 2010 16:20

Bloggen är mer eller mindre nedlagd.. orkar inte skriva, har inte så mycket att skriva om. Gör dock en liten uppdatering av mitt liv nu. Kanske kommer det något mer inlägg någon mer gång, senare, vem vet...   Har nu jobbat som förskollärare i någ...

Av Tezz - 9 april 2010 13:56

Påsken tillbringades uppe i Hälsingland, lördagen och söndagen tillbringades i skidbacken i Hassela. För mig var det första gången som jag åkte utför. Klantig som jag är, så lyckades jag ju ramla i liften innan den kommit upp till toppen och den enda...

fix

Av Tezz - 20 mars 2010 17:45


N är inne i stan med en kompis. Jag var hemma själv och hade långtråkigt. Satte på lite musik, som råkade bli Alice in Chains. Kom då att tänka på den målning som Niklas gjorde då vi gick en bildkurs under lärarutbildningen föreställande Alice in Cha...

Av Tezz - 4 mars 2010 20:48

Snart är även den här arbetsveckan slut. Dagarna tickar på som aldrig förr! Känns som om arbetsveckan i princip består av två dagar, måndag sen fredag. När man har roligt så går tiden fort... Eller nått. Jag har roligt på jobbet visst, men det är ant...

Av Tezz - 2 mars 2010 18:07

Jag har kontrollerat flera gånger, läst flera gånger, jag kan bara konstatera att det är sant, betyget på uppsatsen har inte ändrats, samma bokstav står kvar! Underbart! Nu kan jag äntligen skicka in papperna för ansökan om examen! För ca ett år...

Ovido - Quiz & Flashcards