Alla inlägg den 8 september 2008

Av Tezz - 8 september 2008 20:51

Har gått och väntat ett tag nu på att jag ska få höra var jag ska utföra min praktik den här terminen. Eftersom matten (som man måste ha för sin lärarexamen) sträcker sig från förskoleklass till år 3 så kan inte jag vara i förskolan som jag har varit tidigare och där det är tänkt att jag ska jobba sen, utan är tvungen att byta till skolan. Papper var tvungna att fyllas i och skickas in... Första dagen praktik, eller egentligen bara planering inför kommande praktik är på onsdag. Började känna att tiden drog ihop sig utan att ha fått höra någonting, men idag när jag kommit hem ringde i a f telefonen. Kommer den här terminen vara i en år 3:a. Hade velat hamna i förskoleklass, då det är vad jag har minst erfarenhet av sen tidigare och närmast de åldrar jag ska arbeta med. Men det blir nog bra med år 3 också. Samma skola som jag varit på tidigare blir det också och om jag räknat rätt så blir det även samma klass jag varit i tidigare då de gick i ettan. Både bra och dåligt. Har träffat barnen och läraren/lärarna förut vilket är tryggt. Känner till och hittar i skolan. Men det hade samtigt varit kul att se en annan skola, hur det ser ut och fungerar där. Men nå väl, ska försöka få ut så mycket som möjligt av de 9 dagarna jag ska var ute om ett par veckor. Ska se till att få vara med i andra klasser (däribland förskoleklassen) och deras mattelektioner, tänkte också se till att kanske gå med spec.pedagogen en dag. Lika bra att suga ut så mycket som möjligt av tiden man är där... Eller vad säger ni?

Av Tezz - 8 september 2008 20:00

Inga större fara att jag inte hade läst så mycket av det som skulle läsas till skolan idag. Hade bra koll på det vi pratade om, den "utslängda" frågan jag fick hade jag full koll på, hade läst som hastigast om det på vägen till skolan. Och det var inte alla som hade så bra koll på det som jag... Trivs bra i den gruppen jag är i nu. Jag svarar på frågor rätt ut utan att bli tillfrågad t o m.. Inte likt mig kan jag ju tala om!


Första delen av dagen pratade vi mestadels om innehållsdivision och delningsdivision och vad skillnaden på dessa är (ex. sätt ord på 15/4.  innehåll -hur många påsar bullar blir det om jag har 12 bullar och ska lägga 4 bullar i varje? delning  -Jag har 12 bullar, vi är 4 personer, hur många bullar får var och en?).


Andra delen av dagen gick vi igenom "personliga färdighetsuppgifterna" som jag faktiskt hade löst! Räkna är ju kul! Det är läsandet som är problemet... Ska försöka läsa lite nu. Ska gå upp tidigt imorgon trots att jag har sovmorgon och läsa då också. Jajamen!

Av Tezz - 8 september 2008 19:55

Så här blev det när vi gjorde om... 


Nya tavlan i köket...

 Ommöblerat sovrum...


 


Ovido - Quiz & Flashcards