Alla inlägg den 30 september 2008

Av Tezz - 30 september 2008 13:57

Idag höll jag min andra lektion i matematik med barnen i klassen. Först en halvtimme i helklass, sedan 40 min i halvklass. Trots att det inträffat en sak under dagen och att varje elev var tvungen att gå ut och prata med läraren så kunde jag hålla ett lugn i klassen och fånga elevernas intresse! Det kändes riktigt bra och kul att hålla i lektionen!


Vi arbetade med 10-kamraterna (sifrorna upp till 10 som tillsammans, två och två blir 10). I helklassen hade jag satt upp 10 fyrkanter på tavlan, ett barn i taget fick sedan komma fram och sätta ett plus-tecken någonstans emellan dem. De andra skulle sedan få säga vad talet blev, vad det "stod" på tavlan. I halvklassen lät jag dem arbeta två och två. De skulle spela memory där korten tillsammans skulle bli 10. Det fick även 10 saker varav de skulle plocka bort några och gömma i andra handen, kompisen skulle sedan, gissa/säga hur många som den andra plockat bort. Sedan avslutade jag med en stencil för att se vad de lärt sig.  


Fick efteråt positiv respons från min handledare. Jättekul! Det har verkligen varit en rolig och givande VFU och det känns ännu bättre när man avslutat det hela bra! 

Ovido - Quiz & Flashcards